22 april 2007

Orsaker till musikalisk extas just nu ...den 22 april 2007

  1. Sahara Hotnights, "What If Leaving Is A Loving Thing" - Mina favoritrocktjejer är tillbaka ...på eget skivbolag och med en grymt bra platta, som överraskar mig! Så här bra låtmaterial har gruppen aldrig tidigare haft ...och så här bra har de heller aldrig varit rent musikaliskt. De vågar ta ut svängarna rejält med ett varierat låtmaterial, där det till och med förekommer ballader, vilket jag inte hade väntat mig. Plattan innehåller många bra låtar, där "Salty Lips" är bäst, grymt sväng! Även "Static", "Getting Away With Murder" och "Visit To Vienna" är kanon, men det finns flera. Björn Yttling har gjort ett kanonjobb som producent. Köp, köp, köp! (Album) [Ny]
  2. Gretchen Peters, "Sunday Morning" / "Ghost" - Smakprov från min absoluta favorittjejs kommande album ...ger mig höga förväntningar på albumet! Speciellt "Ghost" är magiskt vacker ...rysningar. Efter det kommande albumsläppet så tycker jag att det är dags att besöka Sverige igen, Gretchen! Senast var ju 2001…(Spår) [1]
  3. Regina Spektor, "Samson" - Lysande låt helt enkelt, så vacker! (Spår) [Ny]
  4. Various Artists, "Artist's Choice: Emmylou Harris - Music That Matters To Her" - Hon har mycket bra musiksmak, Emmylou! Artister bl a som Bruce Springsteen, Patty Scialfa, Steve Earle, Joan Baez, Dolly Parton och Buddy & Julie Miller. Mitt favoritspår är The Byrds, "Hickory Wind", skriven av Gram Parsons. (Album) [Ny]
  5. Bruce Springsteen, "Further On Up The Road", "The Ghost Of Tom Joad" och "The River" - Live med Seeger Sessions Band på Globen den 30 okt, 2006. Fantastiskt bra, ger fortfarande rysningar när jag lyssnar på dessa versioner ...och att vara på plats var helt magiskt! (Spår) [8]
  6. Konsertvåren - Nu börjar det på allvar med Lisa Miskovsky (akustiskt) på Palladium i Malmö på tisdag. Sedan väntar Maria McKee (!), Sahara Hotnights, m fl. (Konsert) [10]
  7. The Ark, "Absolutely No Decorum" - Visst, deras schlagervinnare svänger, men den här låten är bättre! Hur ofta sjungs det om "decorum"? Förmodligen rätt sällan... (Spår) [6]
  8. Creedence Clearwater Revival - Plockade fram några gamla CCR-plattor i veckan och insåg (på nytt!) att fasen vilka låtar som John Fogerty och bandet gjorde back in the days! Favoriter just nu; "Wrote A Song For Everyone" och "Sweet Hitch-Hiker". (Band) [Ny]

Inga kommentarer: