10 april 2007

Filmtips

Ägnade del av påsken till att se några filmer, på bio respektive DVD...

Beck - Den svaga länken (bio): Om man som jag gillar polisfilmer så gillar man förmodligen Beckfilmerna. Den här Beckfilmen är en av de bättre som jag har sett på senare tid. Känns som att man har fått in lite mer humor i filmerna än tidigare, vilket är bra! ...gillar t ex storyn med Gunvald och Becks dotter Inger ...sen är ju "Grannen" alltid kul! Gänget runt Beck och Gunvald är skönt, t ex är Måns Nathanaelssons karäktar skönt osäker och rookie-betonad. Dock saknar jag Malin Birgersons karaktär från förra omgången.
Betyg i Beck-genren: 4 av 5

Blood Diamond (bio): Ganska otäck, men mycket bra film om diamanthandeln och dess effekter i Afrika. Storyn ligger förmodligen inte så långt ifrån hur det är i verkligheten, vilket känns skrämmande. Leonardo DiCaprio gör en bra insats och man pendlar mellan att tycka illa om, respektive känna viss sympati för hans karaktär. En bra och gripande film, se den!
Betyg: 4 av 5

The Guardian (DVD): Oj, så mycket man har lånat från "Top Gun" respektive "An Officer And Gentleman" i den här filmen med Kevin Costner i huvudrollen som stenhård kustbevakare. Ibland kom jag på mig själv med att sitta och småskratta lite åt de "lånade scenerna". Betyget hade nog blivit högre utan denna effekt, filmen är sevärd men så här blir det...
Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer: