19 maj 2007

Orsaker till musikalisk extas just nu ...19 maj 2007

  1. Gretchen Peters, "Burnt Toast & Offerings" - Wow, jag är helt tagen av denna platta! För ett tag sedan skrev jag att årets svenska album redan har kommit (Sahara Hotnights) och nu kan jag skriva att å-r-e-t-s album alla kategorier redan har kommit. Gretchen's nya är fullständigt magisk och är hennes bästa sedan debutplattan! Vilken röst, vilka melodier och framför allt, vilka texter ...jag ryser! Spår som "Ghost", "Breakfast At Our House" och "To Say Goodbye" gör mig helt knäsvag ..."England Blues" svänger grymt, "Thirsty" är bluesigt härlig ...well, jag kan fortsätta, men sammanfattningsvis ett makalöst bra album som snurrar på repeat både hemma och i bilen. Fråga; När kommer du till Sverige igen, Gretchen! Senast var ju 2001…(Album) [Ny]
  2. The Original ABBA Orchestra, Baltiska Hallen i Malmö den 4 maj - Stor underhållning och fantastisk musik! Vilka musiker, vilka artisker och framför allt, vilka L-Å-T-A-R!!! Andra akten är en enda lång hitparad. Mest imponerad var jag av Gunilla Backman ...stor artist! Men även Jerry Williams, Di Leva, Magnus Carlsson och Mats Ronander var riktigt bra. Tyckte att Jenny Berggren började lite svagt, men höjde sig ett snäpp i den andra akten ...och sen ska jag ge ett plus till den proffsiga kören som även fick köra ett eget nummer, "SOS". Jag lämnade Baltiska Hallen med ett stort leende på läpparna! (Live) [1]
  3. Sahara Hotnights, KB i Malmö den 6 maj - Mina favorittjejer bjöd på en kort, men bra konsert. Som vanligt inte mycket mellansnack utan fokus på låtarna och de låtar som framfördes var nästan uteslutande bra. Skulle dock kunna leva utan "No For An Answer", även om jag tycker att den är rätt OK på platta. Låtvalet domineras självklart av material från den senaste plattan och kompletteras med några äldre spår. Från första plattan spelas "Drive Dead Slow" och "Quite A Feeling", vilket känns helt rätt. Det märks tydligt att bandet vill ändra sitt sound även live och det visar sig t ex när de väljer att endast spela en låt från den tuffa andra plattan, avslutningslåten faktiskt. Tre låtar spelas från "Kiss & Tell" och även där känns låtvalet helt rätt. Inklusive extranummer så är allt över på ca 55 minuter och jag kan tycka att med fyra album i bagaget så skulle bandet kunna bjuda på lite mer... Fråga; Hur kan ni välja bort "Salty Lips", som är bästa låt på "What Is Leaving Is A Loving Thing"?! Kändes given tyckte jag... För setlist, se annat inlägg på denna blogg. (Live) [Ny]
  4. Sahara Hotnights, "What If Leaving Is A Loving Thing" - Mina favoritrocktjejer är tillbaka ...på eget skivbolag och med en grymt bra platta, som överraskar mig! Så här bra låtmaterial har gruppen aldrig tidigare haft ...och så här bra har de heller aldrig varit rent musikaliskt. De vågar ta ut svängarna rejält med ett varierat låtmaterial, där det till och med förekommer ballader, vilket jag inte hade väntat mig. Plattan innehåller många bra låtar, där "Salty Lips" är bäst, grymt sväng! Även "Static", "Getting Away With Murder" och "Visit To Vienna" är kanon, men det finns flera. Björn Yttling har gjort ett kanonjobb som producent. Köp, köp, köp! (Album) [3]
  5. Lisa Miskovsky akustiskt, Palladium i Malmö den 24 april - Har alltid gillat Lisa och har sett henne ett antal gånger med band och såg därför med spänning fram emot en akustisk upplevelse ...och jag blev inte besviken. Lisa gjorde ett mycket starkt framträdande! En hel del låtar hade fått en ny och omarbetad stil och jag måste säga att jag gillade det mesta. Med sig på scen har Lisa tagit Fredrik Rönnqvist och suveräne Robert Qwarforth, samt på vissa låtar förstärkta med lokala stråkar. Cool version av "Drivin' One Of Your Cars", "Sweet Misery" är alltid bra, "Little Bird" magisk, "Alright" ösig! Fråga till Lisa; varför inte "20th Of December Madison Avenue"? Hade hoppats på den... (Live) [2]
  6. Maria McKee, Inkonst i Malmö den 13 maj - Har inga plattor med Maria och är egentligen i princip helt okunnig på hennes musik ...men Maria är ju lite utav en legend och tillfälle att se och uppleva en sådan vill man inte missa. Hon bjöd på en bra och trevlig konsert denna kväll. Hon är ganska speciell som person, vilket märks både i låttexter och mellansnack. Bästa låt; "Am I The Only One (Who's Ever Felt This Way)". (Live) [Ny]
  7. Mikael Wiehe & Ebba Forsberg tolkar Dylan, Victoriateatern i Malmö den 3 maj - Wiehe är normalt inte alls "my cup of tea", men eftersom jag blev bjuden på denna konsert så tog jag chansen ...och det var faktiskt bättre än vad jag hade anat. Wiehe höll sig på en rimlig nivå med avseende på propagandasnacket och var i vissa stunder lite smårolig att lyssna på. Den stora behållningen var förstås Ebba Forsberg, jag är så grymt imponerad varje gång jag ser henne! Makalöst bra röst och vilken närvaro, ger mig rysningar! Bäst var när hon gav sig på Ulf Dagebys Dylanöversättning som blev "Bara om min älskade väntar" en gång på 70-talet, stämningen på Victoriateatern var magisk! (Live) [6]
  8. Bob Dylan, "Blinde Willie McTell" - Trodde aldrig att jag skulle ha en Dylan-låt på denna lista, men det här är riktigt bra!! (Spår) [Ny]
  9. Regina Spektor, "Samson" - Lysande låt helt enkelt, så vacker! (Spår) [5]

Inga kommentarer: