26 december 2007

Springsteen!!

Gör comeback på min blogg efter några månaders tystnad ......oklart i dagsläget hur länge comebacken kommer att vara, we'll see.

Anyway, det har varit en otroligt intensiv höst på flera sätt, bl a på musik- och konsertfronten. Tänkte just nu fokusera på mina två senaste konsertupplevelser, nämligen Bruce Springsteen & The E Street Band, dels på Forum i Köpenhamn den 8 december, dels på Globen i Stockholm den 10 december. Som vanligt (!) så vinner Sverige i jämförelse med Danmark när det gäller upplevelsen och totalintrycket. Detta beror på flera faktorer, såsom t ex att svensk publik är mycket bättre, samt att Bruce och bandet är på bättre humör i Sverige. Vi är väl förmodligen lite mer Bruce-galna i Sverige :-)

Dock ska sägas att konserterna både på Forum och Globen höll hög klass, även om vissa kvällstidningar inte ansåg det. I betyg på en femgradig skala skulle jag ge Forum-konserten en 3:a och Globen-konserten en 4:a. Nedan följer låt-för-låt-betyg för Globen. Nu ser jag fram emot sommaren med Bruce och bandet, vi ses t ex på Ullevi (2 ggr), Milano och Barcelona!

December 10, 2007
Stockholm, Sweden
Globe Arena

01. Radio Nowhere +++++
Grym inledning! …och vilken stämning bland publiken i innersta ståplatsfållan, makalöst! Visst, soundet på studioversionen kan inte återskapas, men det låter riktigt bra live! Rysningar……

02. No Surrender ++++
Visst, den här låten har jag upplevt live ganska många gånger nu, men den lät mycket bra här. Nils gitarrsound är oerhört vasst!

03. Lonesome Day +++
OK, den här låten är bättre live än på platta, men här kändes den inte lika klockren som 2003, där den låg placerad precis efter ”The Rising”.

04. Gypsy Biker +++
Säger bara STEVE (!) på den här låten, först snygg akustisk gitarr och sen riktig äkta skitig ”Steve-elgitarr”. Dock tror jag att låten kommer att växa framåt sommaren.

05. Magic +++
Väldigt avskalad version med Bruce och Nils på akustiska gitarrer och Soozie på violin och körsång.

06. Reason To Believe ++++
Wow, vad låten svänger i denna boogie-woogie- / blues-version. Riktigt grym!

07. Candy's Room ++++
OK, visst ……repris från Globen ’02, men den är så cool att höra live igen ……speciellt Max trumintro.

08. She's The One ++++
Ju fler gånger jag upplever den här låten live, desto bättre blir den faktiskt ……här märker man verkligen vilket grymt band E Street Band är, trots avsaknad av Danny.

09. Livin' In The Future ++
Njae ……tror att den här funkade bättre hemma i USA, men här känns det inte riktigt som allt stämmer.

10. The Promised Land +++++
Kommentarer överflödiga!

11. I'll Work For Your Love ++
Det näst svagaste spåret på “Magic”-albumet växte inte live, tyvärr.

12. The River +++
Njae, har hört betydligt bättre versioner av denna klassiker (t ex Ullevi ’03). 3:an i betyg kommer tack vare publikens mäktiga allsång i en hel vers.

13. Working On The Highway ++++
Shit, vilket sväng! Helt klockren version med mycket akustiska gitarrer.

14. Devil's Arcade +++
Känns definitivt som att det finns mycket mer att hämta ur denna låt, speciellt ur det mäktiga partiet med ”…the beat of your heart”!

15. The Rising ++++
Den ÄR fortfarande riktigt bra live!

16. Last To Die ++++
Den nya plattans näst bästa spar funkar även live ……men det återstår en bit innan toppbetyg. Kommer i sommar kanske?!......

17. Long Walk Home ++++
Känns som den här turnéns motsvarighet till ”Land Of Hope And Dreams”. Works for me!

18. Badlands +++++
Kommentarer överflödiga!

Encore

19. Girls In Their Summer Clothes ++
Här förväntade jag mig en ny “Waitin’ On A Sunny Day”, men oj vad jag misstog mig. Det är möjligt att det låga betyget kan förklaras av just mina förväntningar, men den satt inte riktigt, liksom.

20. Jungleland ++++
Första gången jag upplevde den här klassikern live och det var riktigt mäktigt, rysningar!! Versionen var inte klockren, därför inget toppbetyg.

21. Born To Run +++++
Kommentarer överflödiga!

22. Dancing In The Dark +++++
Kommentarer överflödiga!

23. American Land ++++
Visst, den lät bättre med E Street Band än vad jag trodde, men den höll inte Seeger Sessions Band-klass. Men jisses, vad den svängde ändå…

24. Santa Claus Is Coming To Town ++++
Som jag väntat på att få uppleva den här klassikern live och det var väldigt kul!!

Inga kommentarer: