15 juli 2007

Konsertreflektioner

Har spenderat några dagar i gamla hemtrakter och har passat på att besöka några konserter i form av festivalspelningar:

...Calaisa - Det var andra gången som jag upplevde de båda syskonparen live, första gången var i Lund i december 2006, precis när deras debutplatta hade släppts. Då minns jag att jag gillade den spelningen väldigt mycket, men nu var tjejerna ännu bättre! Det märks att de har flera spelningar "i kroppen" nu och de ger ett väldigt säkert och bra intryck på scen. Jag tyckte att bandet var i högform, speciellt Caisa på basen såg väldigt laddad ut. Publiken var bra och det verkade även tjejerna på scen tycka. Bästa låt var "Sunday Paper", den svänger grymt! Jag lämnade konserten med ett stort leende på läpparna. Btw, Jill Johnson sågs i publiken.

...Marit Bergman - Hon kom med sitt suveräna band och spelade på Tivolirock i Kristianstad. Det var en bra Marit Bergman-konsert, men inte mer. Jag har sett Marit live ganska många gånger och denna spelning platsar inte bland de bästa. Jag var lite förvånad över valet av så många gamla låtar i setlistan, men samtidigt har jag absolut inget emot det. Låtarna på första plattan passar riktigt bra på festivalspelningar. Bästa låt var "Julia". Största publikreaktion kom på "Adios Amigos".

...The Sounds - Fastnade på allvar för bandet när den senaste plattan, "Dying To Say This To You" släpptes. Grymt bra melodier som sitter direkt! Texterna hamnar kanske inte så högt upp på topplistan över bra texter, men man går inte till alla artister för djupa texter. Jag tycker att The Sounds är riktigt bra live, Maja fullkomligt äger scenen! Bästa låt var pianoversionen av "Night After Night" med Jesper Anderberg på piano och Majas raspiga röst som gör sig så bra.

...Snook - Egentligen inte alls min musik, men min syster fick mig att se konserten och jag var faktiskt positivt överraskad. Snook är coola på scen och de lyckas få riktigt bra ös på publiken.

...The Ark - De radade verkligen upp hits i sin setlist denna kväll, låtvalet går absolut inte att anmärka på! Däremot sättet på vilket de genomför sin show, de vill göra den till en mässa och det känns tyvärr bara överarbetat och tar bort fokus från låtmaterialet, som ju i många fall är väldigt bra. Lite synd, för jag tycker att en konsert med The Ark kunde varit så mycket bättre. Bästa låt var "Absolutely No Decorum".

Inga kommentarer: